torsdag den 21. marts 2013

Håndklæder i forårshumør

Nu hænger de smukt i køkkenet og leger forår, og hvorfor jeg har tænkt, at der absolut skulle være to af hver farve, forstår jeg jo ikke nu. For i virkeligheden klæder de hinanden smukt, og nu kaster jeg mig over at lave endnu et til samlingen, og det bliver det i pink.

Jeg husker projektet som langsommeligt og meget tidskrævende, men nu hvor det er genoptaget, ja så tog dette arbejde  i ca. 1,5 time i går aftes...
Det grønne og orange håndklæde er produceret tilbage i efteråret, og de har bare ligget i kurven for ufærdige projekter, da jeg syntes, at de skulle have en makker! Men selvfølgelige skulle de frem i lyste nu!  

Når jeg strikker disse, bruger jeg to tråde af den tynde bomuld købt i Brugsen. Det gør, at håndklæderne bliver meget tykke og virkelig lækre. På dette billede kan du muligvis fornemme tykkelsen. De vejer 165g hver, så det må være omkring 4 nøgler til hver.
Pas på med at strikke for stramt i bomuldsgarn, for det er i sig selv ret fast og hårdt, og hvis du strammer for meget til, giver det ømme håndled og skuldre. Jeg har i hvert fald lært mig selv at strikke løsere, end når jeg strikker i uld, som jo er langt mere elastisk at arbejde med.

Her får du min opskrift:

Slå 80m op på p 3,5. 
Strik 10p perlestrik.
Strik 10m perlestrik i hver side og mønster i midten er her 3r 3wr x 3 pinde og så modsat, så det danner de små fine tern.
Lav 50 rækker med tern a 3p. (Dvs. at du ialt strikker 150p frem og tilbage + kanten af perlestrik)
Afslut til sids hele arbejdet med 10p perlestrik.
Husk på sidste række at lave en strop, som håndklædet kan hænge i. Du strikker simpelthen til midten, slår x-antal masker op og fortsætter derefter med at strikke sidste pind færdig.
Afluk helt som du ellers ville gøre - også hen over de netop nyopslåede masker. Det giver en smuk strop. På Se vejledning fra Drops her.
Færdige arbejde måler 37cm i bredden og 52 cm i længden. Mine håndklæder vaskes ved 60g og får yderligere en tur i tørretumblerne. Så holder de så længe de holder, men i deres levetid er de bløde og lækre...