lørdag den 6. april 2013

Knækbrød

Mit knækbrød er helt fantastisk, og da jeg havde hjemmesiden med kostvejledninger for år tilbage, var denne opskrift en af de mest populære. Nu må jeg derfor hellere få den lagt online igen.
Den er super let og selvfølgelig uden gluten.
Færdige brød knækket fra hinanden i passende stykker

Massen trykket ud på de to bradepander før bagningen

Opskriften kommer her:

Knækbrød – glutenfri


1 dl kokosmel, 1 dl hørfrø, 1 dl sesamfrø. 2 dl græskarkerner, 1½ dl risflager, 1½ dl hirseflager
1 tsk. salt, 2 spsk. brændenælder (forsøg dig også med andre urter fx timian el. ramsløg), 
Klar til servering
2-3 spsk. økologisk koldpresset olivenolie, 6-7 dl vand

Rør alle ingredienser sammen i en skål og lad stå mellem 2-10 timer på køkkenbordet.

Tryk massen ud på 2 bageplader. Hvis du ikke har slip let plader, så smør dem ganske lidt med olivenolie eller brug evt. bagepapir. Det er vigtigt at massen fordeles meget jævnt og ligeligt på de 2 plader.

Bag ca. 35 min ved 175 grader, vend derefter knækbrødet og bag ca. 10-15 min. på den anden side. Husk at holde godt øje med brødet, til du vender dig til hvordan de bedst bages i din ovn.

Tips: Jeg blander 5-10 poser ad gangen med alle de tørre ingredienser. Når jeg så skal lave en gang knækbrød, er det let at komme en pose med blandet indhold i en skål og tilsætte olie og vand.

Glæd dig – det smager fantastisk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar