søndag den 21. april 2013

Sengetæppe til børneværelset

Hold op hvor har jeg tid og LYST til at være kreativ i denne tid. Jeg er på youtube faldet over en serie The Great British Sewing Bee, og selvom jeg her har valgt et mindre avanceret projekt, ja så har den mindet mig om, at jeg, før jeg fik mine dejlige unger, syede alt mit tøj selv. Jeg sender mange varme tanker til min daværende sylærer på AOF, der lærte mig alt om præcision og detaljer i syningen... Jeg har stadig syprøver på paspolerede lommer og div. andre teknikker liggende... Tak for det.
Men til lørdagens projekt:

I går morges fandt jeg symaskinen, strygejern og stof frem, og så gik jeg ellers bare i gang. Emilie har selv hjulpet med at finde stofferne i Stof og Stil, og det er nu blevet til både puder, opslagstavle og dette skønne sengetæppe.
Tæppet består at 91 firkanter! Men har du det rette udstyr, så tager det ikke lang tid at få dem klar.

Jeg har denne skærekniv og pladen til at måle efter. Husk at have en skæreplade under arbejdet, i hvert fald hvis du som mig, lige står og bruger spisebordet...
Man kan folde mange lag stof, og jeg skar op til 18 stykker på én gang - men det var nok også i overkanten. Men 12 stykker kan man let skære med et nyt og skarpt blad.
Det er vigtigt at presse sit stof, så det bliver helt præcist, da det giver et flot look i sidste ende. Også efter hver sammensyning.

Her kan du se puslespillet gå op før syningen.
Efter at alle kvadrater er skåret til, starter arbejdet med at få brikkerne til at hænge sammen. Jeg havde det krav, at da kanten skulle afsluttes med det blommefarvede stof, ja så skulle der ikke være tern af samme stof i den yderste kant hele vejen rundt. Samtidig er der ikke to ens tern ved siden af hinanden.
Jeg syede de lange sider sammen først, pressede og syede dernæst på den korte led. 91 felter = rigtig mange sammensyninger...
Men det blev godt.


Som baggrund på tæppet valgte Emilie en sort fleece. Den er vasket to gange forinden, så jeg undgår misfarvning af tæppet senere. Alle stofstykker er også vasket forinden for at sikre at krymp og misfarvning undgås.

Afslutningsvis den blommefarvede kant:









2 kommentarer:

  1. Hvor er det blevet flot... Jeg får helt lyst til at sy :-)

    SvarSlet
  2. Fantastisk flot resultat.

    SvarSlet