fredag den 14. juni 2013

Lagkage uden gluten og sukker

Ok, lad mig bare med det samme sige, at dette er lidt af en bombe af kalorier, MEN når det skal være, så skal det også være godt, og denne lagkage indeholder ingen sukker eller gluten.
Faktisk startede det hele med, at min datter og jeg var på loppemarked i lørdags, og her var jeg så heldig, at jeg fandt et par lagkageforme. Det kunne jeg selvfølgelig ikke stå for, så jeg nuppede lige alle tre stk...
Jeg ved af erfaring, at bunde let kan sidde fast også selvom det bliver smurt godt med smør. Derfor klipper jeg i stedet en cirkel af bagepapir til passende størrelse, hvilket i stedet gør det super let at få bundene ud.
Her har jeg lavet to bunde af min lækre dej til muffins, som du finder her. Jeg har dog undladt bananerne, og så bruger jeg lidt vand på mine hænder til at få dem trykket godt flade. Til hver bund er der brugt 300 dej og herefter tilførte jeg 3 bananer og kom resten op i muffinsforme. Der blev ca. 15 stk.
Bundene er bagt ca. 18 minutter, men hold godt øje med dem, så de ikke bliver sorte.
Herefter har jeg lavet en gang flødeskum af ½L piskefløde tilsat 1 spsk. birkesød og 1 tsk. vaniljepulver. Dette røres sammen med 200g mørk chokolade og 150g valnødder, som er hakket fint sammen.
Og så ser massen ud som dette. Det smager FANTASTISK.
Læg lagkagen sammen og kom den på køl. Den skal være helt kold, for så smager den bedst. Faktisk synes jeg, at den er bedst dagen efter.

Havde jeg haft et par jordbær, var kagen blevet pyntet med dem, men det må du i stedet forestille dig.
God fornøjelse. Det bliver med garanti en succes.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar