onsdag den 31. juli 2013

Skøn te af salvie

I dag har jeg høstet min salvie...

Og hvorfor så lige det?
Jeg er vild med en te af salvie, og derfor høster jeg hvert år de smukkeste blade, som jeg tørrer og gemmer til vinterens forbrug. Min mand er i går gået igang med at lave terrasse/lægge fliser, og derfor skal alle mine krydderurter flyttes, så det var det perfekte og mest oplagte tidspunkt at høste på.

Jeg kan lide flere variationer af salviete, og da smagen er ret kraftfuld, er det ikke en te, jeg drikker i spandevis.
Her i dag blev det til: friskklippede blade og et par skiver ingefær. Egentlig ville jeg gerne komme lidt citron i også, men jeg var løbet tør. I stedet blev jeg fristet med lidt honning...

Andre gange drikker jeg ren salviete, og et eller andet sted har jeg engang læst, at det skulle være godt for det kvindlige hormonsystem...

Min gamle mormor samlede også sine egne urter, dengang hun var i live, og jeg har stadig hendes opskrift på en skøn teblanding også med salvie.
Her blandes disse fire urter sammen: Perikon, pebermynte, salvie og morgenfrue. Forholdene er: Mest pebermynte, dernæst salvie og morgenfrue og mindst perikon. Jeg skal dog indrømme, at perikon køber jeg i helsekosten, men resten findes i min have.
Min mormor kom fra det tidligere Jugoslavien og på deres sprog hedder mormor: "Baka". Det har resulteret i det kreative navn: Bakate...

Prøv det - det smager dejligt :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar