søndag den 25. august 2013

Færdig... helt færdig...

Siden mit sidste blogindlæg med billedet af alle mine færdige lapper, har jeg bare drømt og drømt om at blive helt færdig med dette skønne tæppe og få vist jer det flotte resultat. Men jeg er blevet indhentet af hverdagen igen på arbejdet, og jeg skal lige love for, at jeg har travlt, så det der med at være kreativ har kun fået ganske kort tid i weekenderne.
Som du kan se, har det også været omfattende at afslutte tæppet, men jeg ville forsøge mig med en smuk kant, og nu hvor jeg er færdig, har det været hele ventetiden værd.
Alle lapperne er hæklet gennem vores ferie, og langt de fleste på stranden med en god lydbog i ørerne. (I år stod den på Kejserinde Orkide 1 + 2, hvis du lige mangler lidt super spændende læsning om det kinesiske kejserdømme), og i starten var det faktisk lidt grænseoverskridende for mig at hækle på stranden! 
Jeg tilstår, at jeg følte mig lidt gammel (kedelig)..., men heldigvis overvandt jeg min angst og blev ret hurtigt ligeglad med andres eventuelle tanker om min alder... :-)

Alle firkanterne, undtagen blomsterne, har jeg beskrevet under mit indslag om puden, som egentlig var min datters projekt i starten (men som jeg ret hurtigt overtog). Nål nr. 4. Få vejledningen her. 

Til kanten har jeg med hjælp fra et håndarbejdsblad, jeg lige faldt over på biblioteket, fået lavet denne smukke afslutning. Jeg tog en kopi fra bladet, og havde engentlig ikke planlagt at bruge det fra starten, men jeg ville så gerne gøre noget særligt ved tæppet og kom derfor på ideen efter jeg havde hælket alle lapper sammen, og det så lidt tamt ud:

Jeg har aldrig før hæklet efter et diagram, men det er faktisk utrolig let og ligetil. Man følger bare de små tegn, og kender du maskernes navne, er det intet problem for dig.

Vil du gerne have opskriften på tæppet, skal du have fat i blad nr. 02/2013. Jeg har her taget et billede af selve tæppet i bladet og diagrammet.

Da mine lapper ikke havde samme størrelse som dem i bladet, har jeg tilpasset lidt, for at få tingene til at gå op, men det var også en nem sag.

Og hvor mange nøgler garn går der så til sådan et projekt?
Som du kan se, siger vægten 2175g, og det svarer vel til omkring 45 nøgler garn! (nok lidt mere da jeg har lidt rester tilbage)
Jeg har arbejdet med 3 forskellige mærker; Karisma fra Drops, SmartGarn fra Sandnes og den råhvide til sammenhæklingen og afslutningen er Lima fra Drops.
Det meste af garnet købte jeg, da Drops havde nedsat uldgarn, men jeg løb jo tør et par gange og havde også lyst til at supplere med et par ekstra farver og fandt derfor 3 andre grønne toner i Smartgarnet, så ikke alt garnet er udsalgsgarn...
Den hvide skal der nok være brugt 8-10 nøgler af, men det havde jeg heldigvis på lager, efter at have konsulteret et par af mine favoritbutikker og ikke fundet en bedre løsning. 
Jeg er vild med disse garngvaliteter, da jeg kan vaske dem i min vaskemaskine på uldprogrammet, når det ind i mellem trænger.

Tæppets nye ejer...

Jeg skal nu i gang med at afslutte et par andre sommerprojekter, men jeg er bestemt ikke blevet afskrækket af at hækle tæpper på trods af det kæmpe store arbejde, der ligger i det. Faktisk glæder jeg mig til jeg en dag skal have lavet mig et til min egen sofa også...

Vil du læse tidlige opslag om arbejdet og se billeder af processen, så kan du se dem her.

2 kommentarer:

  1. Anonym25.8.13

    Super flot tæppe. Stort arbejde du har lavet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Linette - men jeg har nydt det hele vejen :-)

      Slet