onsdag den 25. december 2013

Dækkeservietter

Min kære mor har nu i flere år talt om, at de gamle dækkeservietter, som jeg lavede for i hvert fald 15 år siden, trængte til at blive skiftet ud. (Og jeg kan kun give hende ret).
Men det er et kæmpe arbejde, og derfor har jeg ikke rigtig fået taget mig sammen til det før nu, men denne jul blev det endelig til disse 6 nye stykker, og de faldt i god jord :-)

Det har været et super hyggeligt teamarbejde mellem pigerne og mig. Emilie har strøget vlieseline på og lavet skråbånd, og Ronja har slået alle stregerne, og jeg har så fået lov til at sy det hele sammen. Hvilket jeg egentlig havde regnet med, at pigerne gerne ville have gjort!
Hvis du skulle have lyst til at kaste dig ud i et lignende projekt, har jeg her lavet en fremgangsmåde til dig:

Du tager et A3 ark, og af det klipper du den form på dækkeservietten, som du ønsker. Disse er ovale, men hjerter, cirkler, firkanter eller hvad du ønsker, kan bruges.

Alle lag stof klippes derefter (2 pr. serviet), og du skal også bruge en forholdsvis tynd vlieseline enten med eller uden lim.
Vlieselinen stryges på det ene lag stof, og nu lægges lagene sammen med 4 knappenåle.
Herefter er der et kæmpe arbejde i at stå streger, så det hele bliver ens. 
Fold din skabelon i den vinkel, du ønsker på quiltningen, og tegn første streg efter denne. Så får du nemlig samme vinkel på alle stregerne på alle dine dækkeservietter.

Arbejdet med at tegne stregerne præcist op tager sin tid, og det kan også være, at du har en lineal til din symaskine, som kan guide dig i quiltningen, og så kan du slippe for dette.
Derefter syes alle streger. Her ses den ene færdige side:

Nu skal der laves skråbånd, og det er vigtigt, at det laves på skrå, for ellers kan det ikke dreje pænt i hjørnerne
Jeg har en skråbåndsfolder, og til den skal alle skråbånd klippes præcist - nemlig 4,5 cm.
Skråbåndet lægges på som her vist:

Som du kan se, skal du starte ca. en halv centimeter inde på båndet, for det giver en pænt samling i sidste ende. Sy præcist i folden - og sy hele vejen rundt.


Vend skråbåndet og sæt nåle i kanten.

Nu stikkes der pænt rundt i kanten med symaskinen.
Tag dig ikke af, at servietten ser ud til at krølle lidt. Den bliver helt flad, når den presses til slut.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar